måndag 4 maj 2009

ABC: I

Vatten i fast form = is. När temperaturen understiger 0 °C frigörs värme vilket gör att temperaturen i en blandning av is och vatten alltid kommer att vara 0 °C, till dess att den består av enbart vatten eller is. En ovanlig kemisk egenskap som vatten har är att dess densitet är högre i flytande form än i fryst form. Den vanligaste typen av is har en hexagonal struktur och vattenmolekylerna är bundna med vätebindningar. Ett stycke av is där strukturen är obruten kallas för iskristall. Is förekommer i en mängd olika former på jorden. Över 99 % av allt fruset vatten återfinns i glaciärerna. Forskning kring is brukar hänföras till området glaciologi.
Nyfiken på andra I ord? titta in hos ABC.

4 kommentarer:

Petunia sa...

Is er et flott valg på I. Både denne formen med vann og den som mer hører sommeren til, har vært populære denne gangen. Men variasjonen er stor, så det er like spennende å se hva dere skriver.
Istapper som henger slik er vakkert å se på - akkurat som diamanter.

anemonen sa...

Ett mycket vackert foto. Trevligt med ett vinterfoto bland alla somriga bilder. Tack för din kommentar hos mig. Jag fick inte välja träslöjd. Inte flickor inte. Nuförtiden får man ju välja.

Viola sa...

Hei vennen! Flott isbilde! Istapper er så vakre å se på, med sine mange nyanser og former :) Takk, jeg har det bra, har bare ikke hatt tid til blogging i det siste :/ Men så godt det er å høre at jeg er savnet, det varmer mitt hjerte :) Jo, kameraet er helt flott!! :D Og du kan tro jeg har knipset bilder!! Jeg har samme objektiv som deg :) Det var den som fulgte med kameraet da jeg kjøpte det. Jeg også har lyst på makro! Jeg har prøvd innstillingen (manuell) på makro, men synes ikke jeg kommer nært nok! Kommer nærmere med å zoome objektet. Og jeg kunne også tenkt meg et større objektiv! Men enn så lenge så kan jeg redigere bildene i et fotoredigeringsprogram - Windows Live Writer, heter det. Der kan jeg gjøre bildene mye klarere, klippe og få utklippet mye større (nærmere). Ha en flott dag! Klem fra Oslo :)

Ulrica sa...

Ojojoj.. vilken lektion:) Nu kan jag allt om is.