tisdag 5 maj 2009

Tungvrickarord

I morse lyssnade jag på en intressant dialog mellan två studenter på väg till KTH, Kungliga Tekniska Högskolan. Ett riktigt lustigt ord dök upp. Ett ord som fastnade direkt för jag tycker det låter så lustigt och det känns roligt i munnen också. Kvadratrotsfunktion. Nyfiken som jag är var jag ju tvungen att slå upp ordet för att få en förklaring till det. Puh! Ja, det är allt jag kan säga efter att ha läst på Wikipedia. Efter förklaringen känner jag stor respekt för dessa två duktiga killar kan jag säga ;-).
Kvadratrot är ett begrepp inom matematiken. Kvadratroten ur ett tal är det tal som multiplicerat med sig själv ger det första talet. Kvadratrot betecknas med ett rottecken.
Kvadratroten av x är den ickenegativa lösningen r till ekvationen där x är ett positivt reellt tal.
Att det finns sådana lösningar till alla positiva reella tal har inte alltid ansetts självklart, se till exempel kvadratroten ur två.
Kvadratroten ur negativa tal kan inte definieras på ett tillfredsställande sätt, men genom att införa de imaginära talen kan man finna lösningar till ekvationer av ovanstående typ även när x är negativt.
Mer allmänt kan kvadratrötter definieras för diverse objekt som exempelvis matriser, funktioner, och heltal under moduloräkning.
OM ditt kvadratrots sug inte stillats härvid kan du fortsätta supa in info på http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadratrot.
Önskar dig en skön avkopplande kväll. Bamsekramen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jisses.. jag blir helt svettig av den där förklaringen. Nu ska jag går runt och slänga mig med ett nytt ord och verka lite intelligent... Ehh jo men du vet det går ju inte för kvadratrotsfunktionen har pajat.