söndag 10 maj 2009

Fåglar

Temat denna vecka hos Fototriss är tvåbenta, varmblodiga ryggradsdjur med näbb, vingar och fjädrar som lägger ägg. Ja, det handlar alltså om Aves eller på svenska Fåglar. Mellan 9 000 och 10 000 olika fågelarter finns det i världen enligt Wikipedia. De bor över hela jordklotet, från Arktis till Antarktis. Fåglar varierar i storlek från den 5 centimeter stora bikolibrin till den 2,7 meter stora strutsen. Fossilfynd tyder på att fåglarna utvecklades från dinosaurier under juraperioden, för omkring 150-200 miljoner år sedan, och den tidigaste kända fågeln är Archaeopteryx från yngre jura, för cirka 155–150 miljoner år sedan. Jag har valt att visa tre invånare från Stockholms skärgård.

30 kommentarer:

princexswe sa...

Superfina fågelbilder du bjuder på. Måsar är inte mina favoriter men dom gör sig jättebra på bild. Den sista svävande bilden får min röst.

Anette sa...

Måsar är härliga tycker jag! Men man kanske inte tycker det om de finns i närheten. Men för mig är måsar hav och sommar! Gillar den första bäst, ser lite ut som en mås som tror att den är en rovfågel och sitter och spanar efter nåt smaskigt byte *ler*. /Anette

Anonym sa...

Intressant text till dina bilder. Även jag gillar första bilden bäst.

foto CHIP sa...

Sista bilden på måsen gillar jag bäst. Snart blir det strand- och måsliv :)

Znogge sa...

Den första bilden blir min favorit! Högt uppsatt och så vakande!

Nathalie sa...

Super fna bilder!

Veronica sa...

Vackra bilder. Trots att måsar inte hör till mina favoriter så är de tjusiga. Favoriten bland dina bilder blir den sista som svävar fram :)

Hero sa...

Fin triss! På bild gör sig ju måsarna bra, men nog kan man bli galen på dem ibland. Den sista bilden blir min favorit.
trevlig söndag

cat sa...

Fantastisk triss. Den understa är min klara favorit och jag blir lite avis, för jag lyckas aldrig fånga dem på det sättet.

Smamman sa...

Gillar sista bilden bäst. Vingarna se helt enorma ut ;-)

lasseivomma sa...

Snygga fåglar, den sista är jättefin i färger och ljus

Resa med Herbert sa...

Hej!

Sköna bilder med en bra information, där lärde jag mej nått i dag oxå.

Må gott, önskar Irene

Mitt i Fågelsången sa...

Måsen i 3:e bilden är verkligen härlig! Så fri.

Viola sa...

En underbar och lärorik triss du bjuder på idag. Det tackar man för.

Jag gillar den första bilden för det ser så "stöddig" ut på toppen där den sitter.

Hej från mig!

marie roxbro sa...

Fina bilder...älskar sista bilden

Cecilia Artista sa...

Fin skärgårdsfototriss! Och tack för kunskapen! Wikipedia är ju lättanvänd och kunskapsrik!

Marie sa...

Det ser verkligen ut som måsen har doppat huvudet i choklad!

NatureFootstep sa...

Den nedre bilden är en riktig fullträff. Skarp och med ett vackert mjukt ljus. Sånt man bara önskar sig. :)

Veronica sa...

KOCKREN TRISS!! Jag har lite svårt att välja här men jag tror att det tillslut blir ettan =)

lilalili sa...

Mycket vackra bilder i din triss! Den sista blir min favorit - ett svårt val då de är så fina alla bilderna
Ha en skön eftermiddag!

Irrhönan sa...

9-10000 arter?! Och inte en enda lyckas jag pricka in när jag jagar dem runtom Hönsgården idag...

Jag gillar dina exemplar; särskilt eftersom de är så behagligt tysta när de framträder på bild! :-)

Ulrica sa...

Vilka bra fågelbilder du har plåtat. Själv står jag över denna söndag. Lite med tid men jag är inte heller så bra på att plåta fåglar. Och visst är koppen min från Skansen:)

Ninnie sa...

Vilka fina bilder du visar! Speciellt den sista, den är underbar!!
(Fåglar är ganska svårt att fota tycker jag, de flyger ju iväg...!)

Photos by Storm sa...

Ja, måsar av alla de slag är alltid lätt att hitta. Och de blir väldigt vackra på bild. Snyggt/Lis

christina sa...

Jätte vackra foton, min favorit blir den tredje som flyger. Längtar själv efter vingar ibland.

Paula sa...

Härliga bilder sista blir min favorit gillar "vinkeln"

Hasse sa...

Hej
Den sista bilden i din triss får min röst, härligt att vara så fri. Ha det gott.

Anna Hammar sa...

måsen är ingen favorit fågel men snyggt fotad är den, den tredje bilden blir min favorit

Jah Hollis sa...

Det var ju ett informativt bidrag. Och mer typiska skärgårdsbor får man väl leta efter. Men en del av dom verkar ha vant sig vid stadslivet med och det kan vara rätt störigt ibland.

Anonym sa...

Vilket härligt ljus och struktur det var i den tredje fågelns fjäderdräkt. Det får nog bli min favorit.
Ha det bra! :)