söndag 17 januari 2010

Dagens Egentid

Maken på väg hem från landet och "lilla" F jobbar i stallet så jag drog i väg på bio i dag. Har längtat enormt efter premiären av Snabba Cash. I dag var det så äntligen dax att se den. Förväntningarna var riktigt höga både pga att jag tycker boken var fantastiskt bra och recensionerna har ju lovordat filmen. Det är en stark, rå och sanningsenlig film och den skakar om mig rejält precis som boken gjorde. Det känns helt enkelt inte som en filmklyscha utan jag lämnar bion med oroliga känslor och tankar och känner mig knäsvag. Tur att jag var ensam för efter detta ville jag inte prata alls utan bara vara i fred med mina tankar och intryck. Joel Kinnaman tolkar stureplansstekaren JW så himla bra. Osäkerheten hos denna unga man kryper biobesökaren in på bara skinnet och ångesten han genomlider går ingen omärkt förbi. Tycker inte filmen är lika bra som boken och det känns som om den var en aning för lång (2 tim 4 min) trots att några inslag ur boken är borttagna, men absolut sevärd. Ja, ett måste faktiskt om du läst boken.

I kväll kommer ännu en Johan Falk film på TV och då kan man fortsätta njuta av denna Kinnaman i rollen som Frank Wagner. Ska jag absolut göra :-)

3 kommentarer:

Ingela´s blogg sa...

aha ska snart lyssna på Aldrig fucka up med samma författare. Får önska dig en trevlig vecka!

Ulrica sa...

Den filmen måste jag se.

karina sa...

fyndigt! läckra bilder!

//K