lördag 30 januari 2010

GI Är Inte Bara Ägg

I dag har det varit träff med delar av släkten. Mysigt, roligt och väldigt gott. Nu åter hemma proppmätt och fylld med en härlig varm känsla och en tacksamhet att jag har mina nära. Har inte hunnit vara aktiv i cyberspace under dagen och ber om er förståelse att jag inte kommenterar så mycket hos er i dag. Istället delar jag med mig utav ett fantastiskt gott GI recept som vi njöt av, maken och jag, i går fredag.

Lammfärsfylld paprika, 4 personer, 200 grader.
6 paprikor
Fyllning:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
olivolja
500 g lammfärs
1 dl rödvin
2 msk tomatpuré
2 tsk rosmarin
rivet skal av 1 citron
1 dl hackad bladpersilja
flingsalt citron och nymald svartpeppar
1 ägg
3 msk ricottaost
1 dl riven parmesan

Skär ett lock på paprikorna och kärna ur dem.
Skala och hacka gul- och vitlök. Fräs i olivoljan utan att det tar färg.
Lägg i färsen och stek på högre värme.
Tillsätt vin, tomatpuré och rosmarin.
Koka utan lock tills all vätska dunstat bort, ca 5 minuter.
Blanda ner citronskal och persilja.
Smaka av med salt och peppar.
Vispa upp ägget lätt, blanda ner ricotta och parmesan. Tillsätt till lammfärsen.
Fyll paprikorna, ställ dem i en långpanna och fyll på lite vatten samt rödvin på botten.
Stek i mitten av ugnen tills paprikorna är mjuka, ca 30 minuter.
Servera med en fräsch grönsallad och avocado. Toppa med riven parmesan.

1 kommentar:

Mikabella sa...

MmmmmmmmmmmmMMMMMmmmmmmmmmmmm! Så läckert det ser ut. Trevig helg min vän. Själv sitter jag här framför datorn med ett glas Barolo o väntar på mina gäster. Rissotton är klar, lammet ligger o "gottar" till sig och äpplena i mördeg ligger o väntar på sin tur :) Helg är härligt! :) Kram!