onsdag 7 juli 2010

Hur Olika Vi Ser På Saker

"Lilla" F har tre kompisar på besök den här veckan. Vi drog till Karlstad i måndags och hämtade upp dem på tågstationen. Nu myser de tillsammans här i Sunne med allt vad sommarlovet på landet har att erbjuda. Jag tycker det är underbart att ha dem här. Vilken ynnest att få rå om 4 fina tonårstjejer! Att få skämma bort dem med smarriga måltider, hembakat fikabröd och vuxentid. Att få vara närvarande i deras diskussioner, i tjej- och killsnack och få möjligheten att i lugn och ro sitta och prata med dem om livet som tonåring. Wow det är makalöst magiskt för mig. Denna tid ger mig så mycket. En inblick i deras liv som ger mig möjlighet att lättare förstå och hantera olika skiljaktigheter när de dyker upp (vilket det ganska ofta gör mellan en tonårsdotter och mamma ;-)). De reaktioner jag mött från vänner, kollegor och andra vuxna då de hört om detta kommande semesterbesök har varit ganska skrämmande. Negativa tankar om hur jobbigt och stökigt det kommer bli och att min semestervecka kommer innebära markservice dygnet runt. Men hallå!!!!! Vad är detta för nåt! Våra tonåringar har enormt mycket att ge och komma med och väldigt mycket att lära oss inskränkta och principfasta vuxna. Det gäller bara att öppna upp sina sinnen och dra ner på kraven. Inte mot nå´t i världen att jag vill missa denna roliga, mysiga och lärorika vecka mot lite smuts i hörnen, smulor på bordet eller obäddade sängar! Dessutom går det att prata med tonåringar. Det går att be om hjälp även om man kanske får be både en, två och ibland tre gånger ;-). Men vad spelar det för roll att det tar lite tid........................vi har ju för skjuttsingen ledigt. Love U teens och de fina dagar ni bjussar mig på. Tack gulliga tjejer för att jag får vara en del av erat sommarlov.

7 kommentarer:

Monica sa...

Kära älskade Mie, tänk att du är en sådan förståndig Qvinna! Som har fattat detta att sätta värde, känna ödmjukhet, öppnat sinnet för vad din älskade dotter med kompisar kan ge dig! Säger bara: wow. Lite skit i hörnen, so what? vilken vecka du får vara med om, ta vara på den! Men det vet jag att du gör!
Stor varm ärlig kram från mig.
PS: de åker i em.

Marie-Louise sa...

Vad underbart du har med din tjej och hennes vänner, jag skulle göra precis det du gör. Finns inget mysigare än att sitta och prata länge med tonåringar och få en liten inblick i deras liv. Vad härligt tjejerna har det med din kärlek och omtanke, det kommer de aldrig glömma. Du gör skillnad ...... Kramar om dig min härliga goa fina vän. Ha det så gott i ditt Sunne.

Photo By Manka sa...

Min pojk är ju inte riktigt så stor ännu, men kanske han vill att farsan ska vara med sen när han blir större..vem vet, och om han vill då blir ju även jag lite "yngre" ..det är ju inte helt fel heller ;)

/Magnus

Annelie sa...

Du är en klok kvinna, som vet att vi faktiskt kan få utbyte av varandra, dom tycker säkert att de har en del att hämta hos dig också. ;) De kommer att minnas den här tiden med värme, det lovar jag!

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Lite er som å få være med sine barn og deres venner, slik lærer man dem å kjenne enda bedre og som du sier, man kan lettere forstå så mye mer... selv om vi også har vært i den alderen er det mye som har endret seg siden den gang. Kos dere masse på tur og nyt tiden :)

Anonym sa...

Hvilke kloke tanker... og vidunderlig fotografi. Er selv så heldig å ha en tenåring, og ofte mange, i nærheten - og de er alle fantastiske på hvert sitt sett. Dessuten behøver de oss så mye, mye mer enn de kanskje tror selv, eller vil innrømme :)

Deilig sommer til deg - og tenåringene!

Viola sa...

Dette gjorde godt å lese.. du er intelligent. :) Jeg har selv hatt besøk av min nevø over en tid- han fikk venner på besøk og overnattingsvenner iblant (når han og de selv ville, faktisk). Og jeg syntes det ble "LIV" i hjemmet! Selv om de var mest på "Gutterommet". Jeg er så glad for at jeg fikk denne tiden! :)Og noe mas om å rydde senger og rom, det ble det ikke! :)