torsdag 15 juli 2010

En Sommar Kaka

Om du bara tänkt baka nå´t enstaka i sommar måste du välja den här underbara, försvinnande, magiska och förföriska kardemummakakan. Dina fika gäster kommer smälta som isglassen en het sommardag ;-). Räkna inte med att du kommer få så mycket kaka över....................den har en tendens att försvinna snabbt, ha, ha.
Jag kallar den för Catta´s Kardemummakaka eftersom min go'a kollega Chatarina på jobbet bjussat på receptet, ja på kakan också förstås (så jag vet vad jag pratar om).

Värm ugnen till 200 grader. Smörj och bröa en form ca 15-18 cm i diameter. Stöt 1 rågad msk kardemummakärnor i en mortel. Mät upp 4 del vetemjöl, 1 1/2 dl socker och 2 tsk bakpulver i en stor skål. Lägg i de grovmalda/hackade kardemummakärnorna. Skär 150 g smör i små kuber och mixa ner i de torra ingredienserna mha elvisp försedd med degkrokar. Det blir lite klimpigt av smöret här och där men det är precis som det ska vara. Tillsätt sist 2 dl röd mjölk och rör ihop allt. Smeten hälls i den smorda formen. Strö över 1 tsk malen kanel samt lite pärlsocker. Grädda kakan mitt i ugnen ca 35-40 minuter.

En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror att de har fått den största biten. (W. Churchill 1874-1965)

Inga kommentarer: