söndag 11 juli 2010

Nytt Recept I År

Sambucus nigra, fläder eller hylle som den kallas nere i Skåne. Vacker, doftar sommar i min näsa och av dess blommor kan du göra en underbar läskande saft. Under förkristen tid ansågs flädern garantera att goda husandar skulle stanna på gården. Ett danskt ordspråk lyder: "Hvor hylden ej vil gro, kan mennesket ikke bo" - Där fläder ej vill gro, kan ingen människa bo. Så en fläder i trädgår´n vänner är det som gäller ;-).
Varje sommar gör jag fläderblomssaft här på landet. Fryser in i små flaskor för att sedan kunna fortsätta dofta och smaka sommar även under den mörka kalla årstiden. Helt enkelt sommarfeeling på flaska ;-). I år hittade jag ett nytt spännande recept hos fina bloggvännen Mikabella. Rabarber och vanilj i saften är nå´t nytt hos la famiglia Höglund. Måste testas! 50-60 klasar fläderblommor sköljs mycket noga. 2 citroner och 6 rabarberstänger sköljs och skivas tunnt. Varva blommor, citron och rabarber i en rengjord hink. Koka upp 2 liter vatten, tillsätt 2 kg strösocker samt 1 msk vaniljsocker och låt smälta. 50 g vinsyra rörs ut i lite av uppkoket. Tillsätts sedan till det övriga uppkoket som till sist slås försiktigt över blommor, citron och rabarber. Täck hinken med lock och ställ svalt och mörkt i 3 dagar. Sila sedan saften och fördela på plastflaskor som förvaras i frysen.
Fläderblomssaft kan njutas som juice på morgonen, som iskall saft när det är varmt, i en sorbet eller som sås över jordgubbar. Saften är även toppen att användas i Mie´s sommardrink. Receptet återkommer jag med om några dagar. Worth waiting for kan jag säga ;-).

5 kommentarer:

Monica sa...

Den som väntar på något gott väntar aldrig, alltid för länge....drink tipset!....*fniss*...
Men då blir jag väl än mer *fnissig*.....själv har jag ett med bla. Gin( de är nog standard).
Kära Mie, från mitt hjärta hoppas jag att hela familjen har det skönt & njuter av sommaren!
PS: vi har fläderbuskar(två)i vår trädgård.
Många varma kramar från mitt innersta & tack för att du "finns"

Ingela´s blogg sa...

Här ska också göras flädersaft. Kram från Skåne

Anneli - A'la Foto sa...

Jag hittade just detta hos Mikabella också och tänkte prova det! Har du hunnit prova eller står det på väntning mörkt och kallt nu?

mARTy sa...

great makro shots!have a good one and thanks for your visit;-)

Hero sa...

Härligt med ett nytt recept på flädersaft. Men flädern i den här trädgården har lite dåligt med blommor i år. men det kanske räcker till ett kok i alla fall./Kram Maria