tisdag 3 november 2009

Aj

Sådär ja, nu har jag fått min spruta med avdödat Ortomyxovirus, det RNA-virus som orsakar Svininfluensa. Ett vackert virus om man studerar det i svepelektronmikroskop (en teknik där man låter en stråle av elektroner svepa över föremålet. De elektroner som sedan emitteras från föremålets yta detekteras och används för att bygga upp en bild). Virusets arvsmassan (RNA) omsluts av en kapsid som i sin tur omges av ett hölje bestående av de två olika glykoproteinerna hemagglutinin (H) och neuroadminisad (N). Impade kunskaper eller hur, ha, ha, ha. Lite sitter kvar i knoppen av virologiföreläsningarna. Jag inväntar nu med spänning ;-) reaktionen. De flesta jag känner som vaccinerat sig har fått kraftiga influensasymtom som dock bara varat i ca ett dygn. Eftersom jag sällan har tur i spel och dobbel så..................har jag laddat med Alvedon ;-). Varför jag vaccinerats nu? Jag räknas till gruppen vårdpersonal som det så vackert heter.

Bilden är lånad från nätet.

1 kommentar:

Linda sa...

Kika gärna in i min webshop http://www.beautyinsideout.se