söndag 1 november 2009

Fruktigt

Chilifrukt tillhör arten spansk peppar. Från arterna i detta släkte får vi många starksmakande kryddor som t.ex. paprika, habanero och tabasco. Den starka smaken hos frukten erhålls från capsaicin som framförallt finns i fruktens fröfäste och mellanväggarna. Hettan i chilifrukterna mäts i enheten scoville. Namnet "spansk peppar" kommer av att det var spanjorerna som styrde över de områden i Amerika där chilin kommer ifrån. Arkeologiska fynd visar att chili odlats i minst 8 000 år. De största producentländerna är (2005) USA och Chile. Källa: Wiki. Fler tolkningar hittar du hos Fototriss.

18 kommentarer:

hem ljuva hem- helena sa...

Vackert!!

Cecilia Artista sa...

Härligt med chili! Fin sammanhållen triss! Visst är det kul med makro!

Det stämmer att jag visat en liknande bild med Mamanskulpturen tidigare. Tyckte den här passade bra till dagens tema. Här är konsten stor och människorna små!

Princexswe sa...

Här var det heta frukter. Gott aat ha i matlagningen.

Margareta sa...

Vackra foton av en het chili. Jag har fyra som snart är helt torra. Några jag plockade med mig från Grekland. Smakrik och stark triss. /Margareta

Erik "Semlan" sa...

Hot, hot, hot! Snygga makrofoton. Brukar själv vara noga med att peta bort fröna, det gör "frukten" lite mildare. Tredje fotot gillar jag mest. Blir det fotboll nu i eftermiddag?

ALiCE med ICE sa...

OOh, proffsig triss! Roligt att någon lägger ned lite tid på sin triss istället för att bara ta lite random foton från olika tidpunkter och slänga in i trissen. Här ser man att du har ansträngt dig lite, ser proffsigt ut. Den första var riktigt snygg! Kolla gärna in min triss :)
/ALiCE med iCE

Bitten sa...

Vackra bilder på chilifrukt (som jag för övrigt älkar, jag tror att det starka är beroendeframkallande). Gillar särskilt sista bilden.

ViDu sa...

Underbara bilder på chili. Sista bilden blir min favorit denna veckan.

Anonym sa...

Så vackert det blev, med en enkel chilifrukt. Jag blir lika glad varje vecka när jag ser dina foton.

cat sa...

En snyggt sammansatt triss och intressant chili-information:)

Veronica sa...

Å, älskar cili jag å, skit snyggt fotat =)

Nollan sa...

Jaa, snyggt, läckert och kryddstarkt! Kanontriss!

Nina sa...

Riktigt coola bilder på en "hot" frukt!

Artlover sa...

Fina bilder från dig också. Kryddstarkt men du har dämpat ned dess styrka med det korta skärpedjupet. Ettan och trean blir mina favoriter.

Anne-Lie sa...

Härliga närbilder du fixat!

Camilla (Rantis) sa...

Vackert och proffsigt....

Jah Hollis sa...

Snygga stilstudier av chili.
Sådana odlade jag själv en gång och det blev bra styrka i dom. Vackra är de med.

Magdalena sa...

Snyggt med chili frukter på kort jag brukar odla sådana varje år och det är gott att ha till matlagningen. Super fina kort.