måndag 23 november 2009

Tänkvärt

En amerikansk kvinna, Marlo Morgan, blir inbjuden att följa en isolerad stam nomadiserade aboriginer på en av deras vandringar. Under fyra månader följer hon det "Äkta Folket" genom vildmarken. Under denna odyssé genom Australiens outback får hon bevittna hur stammens existens bygger på urgammal visdom och filosofi i deras mer än 50.000 år gamla kultur. Hon får lära sig att fira varje människas unika talanger och själskrafter och hon får vara med om märklig healing. Ganska snart inser hon det djupt meningsfulla i deras sätt att leva vilket kommer påverka hennes synsätt på det moderna samhällets levnadsätt och vilka konsekvenser för jorden det har.

Andekvinnan tog mig i handen och drog mig med bort till träden. Hon pekade och jag tittade men såg ingenting. Hennes iver fick mig att leta en andra gång. Det var en tjock, glänsande väv i ett invecklat mönster med hundratals trådar. Spindelnät. Andekvinnan förklarade sin talang för mig. Varje människa är unik och var och en av oss har fått vissa särskilda starka karaktärsdrag som kan bli till en talang i livet. Hon bidrog till gruppen genom att vara en drömfångare. Alla drömmar, sa hon. Drömmar är verklighetens skugga, sa hon. Om vi så vill det eller ej så kommer vi träffas igen utan våra hindersamma mänskliga kroppar.

Det "Äkta Folket" är kända som jägare och samlare. Förr bodde de i enkla hyddor med vapen som klubbor, bumeranger, sköldar, spjut- olika kastvapen. De levde i gruppindelade stammar där de hade ansvar för djur eller växter. Människan är, enligt deras religion, en del av naturen. Landet skapades under Drömtiden, där man trodde på att man hade träffats i ett tidigare liv. De platser som drömtiden ägde rum på är idag heliga. En av de platser är Ayers Rock.

Den här boken utgavs 1999. Den bygger dels på verkliga händelser och dels på fakta. Språket är enkelt men välformulerat och Marlo´s sätt att tänka är underbart varmt och stundtals humoristiskt. Syftet med boken är att vidarebefordra den lärdom hon fått och även visa att det inte är för sent att rädda vår värld om vi inser och respekterar att allt levande tillhör samma gudomliga helhet. Det har tvistats mycket om ifall boken är en sann berättelse eller inte, men det kvittar för de många bra beröringspunkterna och budskapet i boken är så fantastiskt underbara. Jag önskar att så många som möjligt läste boken och tog innehållet till sina hjärtan. En underbar möjlighet att få chansen tll att tänka över det liv vi lever.

4 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Så underbart...tänk att få göra rn sådan sak..

Mona sa...

Jag har läst boken och tyckte mycket om den. Jag tror att urbefolkningar, som finns i många länder, har mycket att lära oss moderna människor. Jag har också läst hennes andra bok Budskap från evigheten, men den var en besvikelse.

Fredrik sa...

Låter som en intressant bok, och du har ju fått till ett intressant bildmontage om boken.

//Fredrik

Ingela´s blogg sa...

Har läst den, men den ska jag leta rätt på och läsa igen. Kram