fredag 20 mars 2009

ABC: C

Citat är ett exakt återgivande av vad någon annan har sagt eller skrivit. Ett citat ska redovisas ordagrant, antingen genom att sättas inom citationstecken eller genom att brytas ut som ett blockcitat så att det är klart avgränsat från den egna texten. Det bör anges vem som har sagt citatet. Mitt älsklings citat är Carpe Diem som betyder fånga dagen, men bör tolkas ta vara på dagen, njut av dagen eller njut av den flyende dagen. Uttrycket återfinns i "Odes" av den romerske poeten Horatius: Carpe diem quam minimum credula postero" (fånga dagen, lita ej på morgondagen). Fler C ord hittar du hos ABC.

15 kommentarer:

Marie sa...

Det svenska språket har många fler C, enklare än i det norska språket. Och Carpe Diem, ett citat som många av oss skulle ta i bruk - fånga dagen! Här och nu.

Olga T sa...

Otroligt bra C-tema! Och du vilken fantastisk bild!!! Helt suverän.

Petunia sa...

Så bra valg for C og bildet ditt er kjempefint. Likte fargene:)

Unknown sa...

Bellis Perennis.. en av mine favoritter!
Artig med Citat som c tolkning.

Evami sa...

Flott bilde og Carpe diem er et flott Citat:) Ha ei flott helg:)

Unknown sa...

Godt c-valg:0)
I Norge skriv vi sitat med s...
Første gangen eg har høyrt heile sitatet... Likte det, og har notert det ned:0)
Nydelig bilde...

Marie sa...

Jag vet att vi i Sverige och Norge stavar ord olika så ni får ha överenseende med att viss bokstavs tolkning blir försvenskad :-)

Anonym sa...

"Carpe Diem" har nesten blitt en leveregel for meg. Ett flott C-valg!!

amylin sa...

Ja, Carpe diem er et fint sitat! Ha en god helg.

Inger sa...

Carpe Diem er et flott sitat som jeg ofte bruker :)

Ha en fin dag!

Ruth sa...

Kreativ løsning. Og Carpe Diem er noe vi alle burde huske på litt oftere enn det vi gjør.

Ha en fortsatt finhelg.

Viola sa...

Et godt valg for C! Flott bilde også. Carpe diem er også noe jeg har med i min hverdag :) Men jeg har aldri hørt resten av sitatet, - stol aldri på morgendagen.. Men det er jo helt sant! :) Ha en god helg!

Vestlandsjenta! sa...

Flott valg på C det da! Carpe diem er jo et virkelig flott sitat! Skulle bare brukt det litt oftere! Ha en strålende helg!

B i r g i t t a sa...

Jag hittade denna fotoutmaning och hoppade på - passande bokstav i din blog :)
Söta blommor!

ASSA sa...

Flott tolkning av utfordringen!

Og et nydelig bilde og med ditt sitat ble det fullkomment!

Ha en fortsatt fin uke!