torsdag 5 mars 2009

Torsdags Reflektion

Veckans Torsdags Reflektion handlar om känslor i gungning. Jag har, i egna ögon, världens bästa arbetsplats med kloka, positiva och mysiga kollegor. En go´, glad och varm stämning råder alltid hos oss, men just nu dominerar surhet och missnöje bland flera. Orsaken heter flytt! Vi har äntligen fått större lokaler för att kunna förverkliga en del drömmar vi haft så länge. Istället för att känna glädje över de nya utrymmena och se möjligheter gnisslas det hela tiden från en del håll. Jag kan inte förstå detta att när man äntligen fått som man velat så ska det i alla fall hittas fel. Att anpassa sig till nya idéer och lösningar verkar vara vääääldigt svårt för en del människor. Att inte ha ork och tolerans för att låta saker ta lite tid, att inte tillåta barnsjukdomar i början och inte se tiden an och acceptera en övergångsperiod då det är lite rörigt och struligt. Måste ju finnas tid för att boa in sig. Jag är helt övertygad om att värmen och arbetsglädjen kommer tillbaka om några månader och att alla kommer tycka att det är super med de nya lokalerna och den nya logistiken. Bara så tråkigt att en del människor måste gnälla och sucka ett tag innan de kan gå vidare. Nu är det ett ypperligt tillfälle för mig att öva positivt tänkande :-). Jag har lagt fram en av mina böcker som handlar om hur du hanterar energitjuvar. Känns som om den kan komma väl till pass just nu ;-). Anden på bilden får symbolisera mitt budskap i veckans reflektionen................kyl ner dig, ta en avslappnande paus i solen och känn lugnet så blir allt bra till slut.

11 kommentarer:

sinneskatten sa...

Än en ggr får man tillfälle att öva sig i tålamod.
Energitjuvar har en tendens att krypa in överallt, det gäller att försöka hålla dem ifrån sig.
det är ett konstig fenomen det där att människan sällan är nöjd.
Stå på dig ni kommer att få det jättebra.

Anette sa...

Vad jobbigt det låter! Kan det vara så att en del blir stressade av flytten och har lite svårt att hantera det.......Men en del människor är ju gnälliga "av naturen". Brukar läsa insändare i morgontidningen ibland och man häpnar ju över allt gnäll. Jag menar gnälla över småsaker som egentligen inte har någon betydelse. Hur jobbigt är inte det.
Energitjuvar försöker jag "rensa bort" ur mitt liv. Men alla kan man ju inte bli av med......
Hoppas det löser sig snart så det blir "frid" igen. /Anette

Anonym sa...

Fint foto, fin tanke! Hoppas det finns fler än du på ditt jobb som tänker lika dant...för ju fler positiva ni är ju fortare kommer gnällisarna tystna. Du är jätteviktig på ditt jobb helt enkelt!

Tack för din reflektion om positivt tänkade!!!!

Anonym sa...

Jättefin bild....många personer är väldigt rädda för förändringar och måste då gnälla och visa sitt missnöje på olika sätt. De visar sin egen rädsla på det viset. Det brukar vara lättare att bemöta dem när man tänker så.

Ulrica sa...

Förändringar kan vara så in i norden jobbigt, för många mer än andra. När männsikor runt omkring mig (har jobbat som projektledare för organisationsförändringar)har frestat på, stulit energi, så sa en klok man till mig. "Låt dem spy, du kan aldrig få dem att äta igen så länge de mår illa. Lämna dem ett tag i fred, när de har fått ur sig all galla är de åter mottagliga för positiva möjligheter". Skickar massor av energi och glädje över nätet :)

Pumita sa...

Jag tror att du har helt rätt när du skriver att det är deras rädsla det handlar om. Vi är olika bra på att möta och hantera förändringar. Och det beror förstås på hur mycket vi själva kan påverka det som sker. En naturlig reaktion iofs men trist för dig eftersom det är smittsamt. Du gör rätt i att se dem som energitjuvar för det är precis vad de är. Skickar en styrkekram till dig!

Marie sa...

Tack för all peptalk i kommentarerna. Ni behöver absolut inte vara oroliga för mig, jag låter inte mig smittas av denna negativitetsbacill ;-). Vi är ett "smilegäng" på jobbet som inte låter oss dras med utan vi håller den "glada skratt fanan" högt i vått och torrt. Och som jag skrev, det är en övergångsperiod och det tar längre för en del att landa.
Kramen :-)

Hedwig sa...

Håller tummarna för att ni får en ny bättre arbetsplats. Fixa en rejäl inflyttningstårta eller annat kul.

Veronica sa...

Vad intressanta och bra reflektioner man stöter på idag!!
Din är så bra och så sann. En del människor sitter verkligen fast i gamla vanor =)

Veronica sa...

Nä, nu känner jag mig kocko jag e inte med =)

melindas blogg sa...

Jättefin bild