måndag 9 mars 2009

Vårbestyr

Ja, nu är det dags med vårbestyren. Varje år försöker jag med obotlig optimism och entusiasm få mina pelargoner att övervintra med varierande resultat. När det sedan är dags att plocka fram, omplantera och beskära dem är entusiasmen något svalare. Jobbet utförs dock med tungt sinne. Pelargonerna ser ju inte speciellt välmående ut så det känns lite slöseri på resurser att dona så med dem. Alltid dör några av dem, men otroligt nog är nå´n eller ett par vänliga att spira. Denna vinter boade mina blommor hos svärmor i sta´n. Hon är en jäkel på pelargoner. Har genom åren (och det är mååååånga kan ja säga) försökt lista ut hennes trix, men ack, ack, ack. Som sagt i år frågade hon om jag ville ha blommorna hos henne och dum är jag väl om jag skulle tacka nej till ett sådant erbjudande. När nu vintern övergått till vår ringer lilla gulliga svärmor och berättar att hon tagit fram, omplanterat och gullat med dem. Ah, jag skulle ju ta hand om mina så då åkte dina med av bara farten sa hon. Nu talar vi inte om 3 st pelargoner utan om 20!!!! Min svärmor är helt fantastiskt underbar. Puss och kram B älskar dig och dina gröna fingrar :-)

3 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Perfekt och underbart:)
Kram Lallis

Anonym sa...

Mmmmm...pelargoner....så härligt det låter... Och en sån UNDERBAR svärmor du har.....
Kram
Margaretha

SysterLilli sa...

Åh, jag känner igen mig precis i det där med att övervintra pelargoner. Har ett gäng står som jag ska fixa med i helgen. Som du säger så har säkerligen några dött och de andra ser helt anskrämliga ut. Min svärmor är iofs underbar på många sätt och vis, men gröna fingrar har hon inte.