torsdag 26 mars 2009

Torsdags Reflektion

Självklart blir min reflektion min nya fotokompis. Tillåt mig presentera min nya kamera, Nikon D90. Efter fadäsen för en vecka sedan med min långzoomare, Olympuskameran, har jag nu sakta börjat förlika mig med tanken att den nu är begravd och att en ny utmaning står för dörren. Har hunnit "leka" lite med Nikon och är ganska nöjd med de flesta bilder jag tagit. Himla tur att auto finns ;-). Den riktiga utmaningen kommer senare, när kameran och jag blivit mer bekanta med varandra och jag är mogen för att gå vidare. Jag planerar att gå fotokurser för att lära mig utnyttja min D90 maximalt. Både manuella inställningar och filmning står på inlärningslistan. Jag suktar också efter redigeringskurs. Kanske en bra födelsedagspresent? Nästa steg blir i alla fall att införskaffa ett makro objektiv för makro.........det är livet det ;-) Ha en skön torsdag alla cybervänner så hörs vi ikväll igen. Kram eller Klem (till mina vänner i Norge). Fler funderingar hittar du hos Torsdags Reflektion.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Vill också ha!!!

Anonym sa...

Åh vad spännande att få upptäcka en "ny" värld! Hoppas du blir supernöjd, och tappa för guds skull inte denna i backen ;)

Anette sa...

Aha, det blev en sån "värsting". Ser tung ut, så du får väl ha nån rem om halsen eller så...........får ju inte tappa denna också!
Själv tappade jag min prezzo-kaffekanna igår och glaset gick i tusen bitar, så det var bara att köpa en ny. Inte kan man vara utan kaffe ;-)

sinneskatten sa...

Grattis till din nya kompis.
Nikon är en fantastisk kamera har haft ett par olika som fungerat mycket bra.

Anonym sa...

Grattis till nya kameran!

Om du ska gå fotokurs kan jag rekommendera någon av de som är Folkuniversitetets regi. De kostar en slant men är ganska om tycker jag.
Kurs för redigering finns på distans i regi av Högskolan i Jönköping. Kolla också in Moderskeppets sida. Mattias och hans kumpaner på Moderskeppet är de som håller i kursen på Högskolan i Bildredigering. Ansökningstiden för den kursen går ut 15 april. Så om du har högskolekompetens är det bara att söka.

Annars är ett tips att gå med i en fotoklubb. Eller träffa andra fotografer och träffas för att fotografera en och prata foto.

Lycka till!
akson

Olga T sa...

Grattis! Jag är också inne på fotokurser. Auto räcker långt men nu vill jag mer och jag upptäckte att macroobjektivet var inte bara att montera på och trycka på av med. Jag tänker nog söka Moderskeppets distanskurs "Fotografi-visuell kommunikation". Vi hörs!

Veronica sa...

Grattis vad kul!!!!
=)

Anonym sa...

Åhhh... vad ni kommer få kul ihop :)

Anonym sa...

Va´ kul med nytt! Jag har också en Nikon...

Nathalie sa...

Lycka till med fotograferandet!

Barbamorsan sa...

Härligt! Ni kommer nog få mycket kul ihop :)

Resa med Herbert sa...

Hej!

En riktig snygging, hoppas att ni kommer att funka bra ihop.

Må gott, önskar Irene

Anonym sa...

SÅÅÅÅ FIN! Vill oxå ha!
Jag har en Olympus, men den är bra. Dock blir det oftast med mobilen jag fotar iaf.

Paula sa...

wow fin kamera du införskaffat dig. SEr fram emot att se lite lek foton... Ha en underbar dag.

whatthefuckdotcom sa...

å så roligt med en ny kamera, jag är grymt avundsjuk!!!

Karins fotoblogg sa...

Grattis, grattis! Jag har en d80 och är SÅ nöjd. Jag gissar att du också kommer att bli supernöjd!
Ha det gott!

Cecilia Artista sa...

GRATTIS! Vad bra att du beslöt dig för att köpa en bra systemkamera! Du kommer säkert vara jättenöjd med den här! Den ska ju vara riktigt bra.

Jag hoppas köpa en till sommaren. Tvekar mellan Canon EOS 450D och Nikon D90. Jag har nästan bestämt mig för 450D men i går släppte Canon en ny 500D!! som verkar likna din mycket också med filmfunktion (som jag inte vet om jag behöver). Så nu blir valet ännu mer svårare. Sen vill jag också ha macro och ... Oj oj, ja jag har ju några månader på mig att bestämma mig! Grattis än en gång!

Ulrica sa...

Så kul... kanske ses vi när vi springer runt och letar motiv i Stockholm :)

strömmas sida sa...

Stort Grattis till den nya fina kameran. Härligt att gå vidare och lära sig nya färdigheter.

Hälsningar
strömma

Anonym sa...

Vilken "snygging"! Hoppas ni får många fina fotoår tillsammans... =)

Anonym sa...

Wow! Vilken kamera! Hoppas ni får många trevliga stunder och utmaningar tillsammans :)

Emma sa...

Vad roligt och spännande att lära sig en ny manick! Hoppas ni får många fina bilder tillsammans!

Artlover sa...

Va kul! Själv väntar jag till det kommer en uppdatering av Nikon D700. Jag känner att jag vill ha riktiga grejer nu:-)
Ett macro som jag rekommenderar är det som jag har. Kolla den den här länken; http://artlover.blogg.se/2009/february/ny-new-22-av-365.html