måndag 30 mars 2009

Veckans Port Nr 2

Har ingen bild i mitt arkiv på en port/dörr som man kan titta in igenom. Och eftersom jag inte har möjlighet att hinna fotografera ett objekt idag som passar får fantasin hjälpa mig denna gång.

Min dörr finns vid Tyresö Slott i Stockholm och jag tror att den döljer ett fängelseutrymme. Sten och sandgolv, kedjor och inristade årtal på slitna väggar kan ses om du gläntar på den tunga trädörren. Vill du kika in genom fler dörrar gör du det hos Veckans Port.

9 kommentarer:

annette sa...

Ja, så är det ju tiden räcker inte till, men jag tycker om Din port och nyfikenheten om vad som finns innanför får jag kanske stilla vid ett besök på egen hand vid tillfälle.

annette

sinneskatten sa...

Ålder och charm, trotts att det är ett fängelse bakom.

Kadermo sa...

Det skulle vara med en rysning jag öppnade den dörren för att titta in, men titta på är fint.

Jenny sa...

*ler*
Denna port tilltalade mig direkt och jag "kände mig hemma". När jag sedan läste texten så förstod jag.. Uppvuxen i Tyresö så har skolan haft otaliga utflykter till denna underbara plats och vi hade möjlighet att leka i flera av utrymmena på slottet. Vet inte hur det är i dag med resturang och allt sånt men mamma bor kvar och nu blev jag sugen på ett besök igen.

jeanette sa...

Kul att använda fantasin om vad som utspelade sig bakom den porten.

anemonen sa...

En vacker och gedigen port. Den ser också tung ut.

Anette sa...

Säkert en port många ville öppna på den tiden det användes som fängelsehåla. Ser ju ut som om det är en liten "kik-lucka" på porten också. /Anette

Cecilia Artista sa...

Porten är fin men vilken tur att den är stängd så man slipper se det otäcka där inne!

Erik "Semlan" sa...

Gillar din dörr in till fängelsehålorna på Tyresö slott. Undrar hur många som gick in och sedan aldrig kom ut... jo, i horisontalläge för att grävas ner i jorden!?
Verkar som dörren har järnbeslag på insidan, av alla nitar på utsidan att dömma. En svårforserad dörr!
Ha en skön vecka, solen skiner, ahh, på tiden! :-)