söndag 29 mars 2009

En Stad Eller Ort (Gissa Vilken)

I Fototriss denna vecka ska det i tre bilder presenteras en stad eller ort. Som "grädden på moset" utformas inlägget dessutom som en gissningslek.

Min huvudstad i Europa är landets största stad. Staden är uppdelad i den gamla, den nya och den judiska stadsdelen. Staden har världens bäst bevarade och varierande samlingar av arkitektur som jugendstil, barock, kubism, gotisk, neoklassisk och ultramodern. Sedan 1992 har stadens gamla centrum varit upptaget på UNESCOs världsarvslista. Staden är känd för sitt goda öl och det mest kända bryggeriet här är Staropramen. Författaren Franz Kafka är född här. Återkommer i kväll om svaret.

41 kommentarer:

Hero sa...

fina bilder,men jag kan inte komma på vilken stad det är, trots ledtrådarna...
Trevlig söndag

Anette sa...

Jag har varit där.....så jag vet svaret *ler*. En underbar stad! /Anette

Marie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
annette sa...

Jag vet men säger inget, har varit där och själv upplevt det vackra som Du visar på Dina bilder, underbara bilder!!!

Ha en bra söndag!

annette

Mitt i Fågelsången sa...

oops, där var jag tvungen att googla lite... Står på listan över resmål jag vill till i nära framtid!

lilalili sa...

där har jag varit - blev fascinerad av mycket bl.a. det astrologiska uret!
Ha en skön söndag!

Anonym sa...

Jag har ingen aning. Men jag antar det är Tjeckien i allafall? Du var den första som hade rätt om min stad =) Bra jobbat!!

Paula sa...

Klart jag håller tummarna för er att det säger klick... Ni skulle bott närmare oss så hade det nog klickat med våran pålle.....

Fina bilder du visar upp men har inte en aning återkommer ikväll..

Eva-Lena Sjösteen sa...

Ha den tog jag, en underbar stad med så mycket fantastisk kultur och framför allt god öl :)

Ha en skön söndag/E-L

Della sa...

Kan det vara Prag?
Dit har jag velat åka länge. Kanske kan det bli av snart?

Irrhönan sa...

Där bodde min syster i ett helt år, och ännu har jag inte förlåtit mig själv för att jag inte passade på att åka dit och hälsa på när tillfället gav sig.

Första bilden är fantastisk.

Pumita sa...

Jaa, jag har tagit precis samma bilder! Förutom ölen. ;)

Anonym sa...

En ort jag besökt och fascinerats av det astronomiska uret och dess rörliga klockspel. Så jag vet.

Bitten sa...

Denna stad står också på min ska-besöka-lista.

princexswe sa...

Ett ställe jag inte varit eftersom jag inte känner igen mig. Skulle vilja åka. Den första bilden gillar jag bäst.

Anonym sa...

Fin stad ! Jag har tyvärr inte varit där men skulle gärna vilja..

Marie sa...

En bild man blir törstig av... Kan det vara Prag?

eva b sa...

Tog det på ölen... kanske inte nå't att skryta över! ;-) men vackra bilder! Alla som varit där är mycket possitiva. Kände inte till detta med en judisk det. Intressant!

Benita sa...

Fina bilder. Gillar din första bild mest. Gissar på Prag.

Caroline sa...

Ah, där har jag inte varit ännu, men väl mina arbetskamrater, och de hade med bilder på uret, så jag vet var det är!
Ett önskeresemål för mig!

/Caroline

foto CHIP sa...

En stad vi passerat många gånger på resor till Ungern. Tyvärr aldrig tagit oss tid att utforska. Men det kommer säkert :)

Emma sa...

Ett av mina drömresmål faktiskt och det ser jag på dina bilder att jag helt klart skulle älska den staden!

Veronica sa...

Å, ser fantastiskt ut!! Dit vill jag!!
=)

Annika sa...

Kan ju inte vara något annat än Prag så det blir min gissning.
Ciao Annika

Angelfish sa...

Jag vet! :)

Cecilia Artista sa...

Jag gissar på Prag. Jag var där för många år sedan och kulturen riktigt blomstrade där då. Och ölen var god!

Mats sa...

Tack för ledtrådarna - dit måste jag åka!

Ninni sa...

En stad som jag länge velat besöka men kanske kan det snart bli av...för visst är det Prag?
Dina bilder gör det ju ännu mera lockande!

annalarssonphotography sa...

Dina bilder är fantastiska Mie! :)

Speciellt den andra...

Kan staden vara Prag?
Dit har jag länge velat resa, och efter att ha sett dina vackra bilder blir längtan större :)

Ha en fin söndag!
Kram Anna

Wickans värld sa...

En vacker stad! Jag som inte gillar öl, gillar deras mörka mustiga! Klockan är mäktig!

Amanda sa...

Jag har gjort många resor , men här har jag inte varit. Tänkte först på Venedig, men det var ingen riktig Gondol, Jag tror att mannen du nämner är född i ett land som numera har delats till två länder. Han kommer från början av landent när det var ett innan det delades. Fattar knappt själv vad jag skriver. /Amanda

Photos by Storm sa...

Ja, det gick bra tack vare dina ledtrådar. Förstår att ölen smakade bra/Lis

anemonen sa...

Fina bilder och svaret är som många gissat redan tror jag.

Nettan sa...

Jag gissar på Prag.
Jättefina bilder.

Min ort var ÅRE:
Ha en skön söndagkväll.// Nettan

Petra C sa...

Jag vet! :) Dels kände jag igen det på texten och dels på bilderna. Har varit där! Det här var kul, jag ska själv se vad jag kan hitta för bilder men det får nog bli imorgon.

Marie sa...

Hej vänner. Tänk så många som gissat min stad idag. Tackar. Många har gissat rätt, bravo! För er som funderat så det knakat ska jag nu ge er svaret. PRAG!
Ha en skön nattsömn :-)

Milla sa...

Ser ut att vara en underbar stad, fast jag har aldrig varit där!

Mitt i Fågelsången sa...

Berlin är det som jag visar – bild 1 där tegelstenar infällda i asfalten visar var muren gick, bild 2 ett minnesmonument över Förintelsen, och 3:an som är den bombade Kaiser Wilhelm Gedächtnis-kyrkan med sin moderna klockstapel

http://www.berlin.de/orte/sehenswuerdigkeiten/holocaust-mahnmal/index.en.php
http://www.berlin.de/orte/museum/kaiser-wilhelm-gedaechtnis-kirche/

Ulrica sa...

Snygga bilder från Prag...ja, jag kollade vart vi var... Jag visste inte annars. Ett resmål som jag har kvar.

Jah Hollis sa...

Att det var Prag insåg jag redan innan du gett svaret. Har själv varit där för över 15 år sedan och tycker dina bilder rätt bra sammanfattar stan. Och oj vad billigt det var på den tiden. :-)

Amanda sa...

Det är ju Prag så klart. En stad jag tänkt besöka till våren :)

Vill även tacka för kommentaren hos mig.