måndag 23 mars 2009

Melankoli Gör Glädjen Större

Livet är faktiskt inte kul jämt. Och det är okej. När vi tillåter oss själva att ha dagar av deppighet, blir glädjen så mycket större. Så inleddes en artikel av Giséla Linde som jag läste härom kvällen i tidningen PS, personlig utveckling och psykologi. En artikel som verkligen satte igång mina tankar och funderingar. Just nu är det INTE roligt. Jag är förkyld, har en envis värk i huvudet och i kroppen, känner mig grå och trist och tycker det mesta är ganska motigt i största allmänhet. Att upptäcka världen i snöskrud i morse gjorde dessutom inte livet lättare. Jag har tagit ett stort kliv efter att jag läste artikeln om melankoli. Nu tillåter jag mig känna mig down eftersom jag vet att det är ok. Jag vet att det snart kommer ljusare tankar och att glädjen och lusten väntar runt hörnet. Kan tycka att det känns ganska bra att vara deppig under en kort period eftersom ljuset, glädjen och livslusten blir så mycket större då.

4 kommentarer:

Viola sa...

Det der var flott beskrevet. Ja det er noe som heter "Etter regn kommer sol". Du har illustrert det vedlig fint på de to bildene også, der lyset skinner igjennom, og livet blir bra igjen :)Håper forkjølelsen og hodeverken lindrer snart! God bedring! :)

Lallis - liv och leverne sa...

Ja, det är helt sant och så fint du skriver.
Kram Lallis

Anonym sa...

Så sant så sant. Man lägger inte märke till ljuset om det aldrig är mörkt.
Krya på dig!

Ninni sa...

Visst är det så! Och det vet man väl också egentligen om...för att man har upplevt det tidigare :)
Ändå har man en förmåga att bara se det svarta just då för stunden. Hoppas det känns ännu bättre för dig idag!
Jag är bara arg idag och det är väl ett hälsotecken;)
Krya på dig! Hoppas snön smälter illa kvickt!
Kram Ninni