torsdag 16 april 2009

Sätt Mål Du Kan Nå

Gud så tråkigt, Vems idé var det här egentligen, Nej jag lägger av, Det märks ändå ingen skillnad..................Känns dessa destruktiva tankar igen? Jag har haft dem alla och flertalet gånger. Det var innan jag lärde mig hur jag ska tänka när jag sätter mina mål. Misslyckandet blir dessto större när jag sviker mitt löfte, ja så säger psykolog och psykoterapeut Marianne Stoltz i senaste numret av PS. Om du bestämt dig för en förändring, tex gett dig själv ett löfte om att börja motionera mera, måste du få med alla delar av dig själv, eller i alla fall de flesta. Du måste bli metveten om hur du tänker och fungerar på flera olika plan. Hela du måste vilja göra en omstart vilket inte alltid är det lättaste. Det gäller att du hittar en balans, där alla delar drar åt samma håll, annars uppstår det en inre konflikt som kommer att hindra dig. Mycket handlar alltså om självinsikt. Om du gång på gång misslyckas med ett löfte till dig själv måste du stanna upp och fundera på varför detta händer. Många gör också misstaget att jämföra sig med andra, de som har lyckats nå de där högt ställda målen. Vi gör en logisk kullerbytta, för att någon annan lyckas med något jag själv inte klarar av betyder det inte att jag är en sämre människa. Vi har bara olika förutsättningar. Sätt inte ribban för högt för då ökar risken att misslyckas. Utgå från din livssituation just nu när du sätter dina mål för då klarar du också av dem. Är du en tidspressad trött småbarnsförälder är det sannolikt ett orimligt mål att du ska hinna med tre löparrundor i veckan. Sätt då en rejäl promenad på lunchrasten någon gång i veckan som ditt mål istället. Du är då på väg åt rätt håll, även om det går långsammare än du skulle önska.

3 kommentarer:

Bibban sa...

Vilka kloka ord, glad att jag tittade in till dig. Kommer gärna tillbaka/Bibban

Ulrica sa...

Det är så klokt och så rätt men ack så svårt...:)

Anonym sa...

Så sant, och så svårt.
Särskilt det där med att jämföra med andra (och då aldrig till egen fördel) gör jag hela tiden.
Det verkar vara en bra tidning det där... ska nog köpa mig en och bläddra.

Ha det bra!