tisdag 7 april 2009

Vilken upplevelse

Ännu en dag med strålande sol i Stockholm och termometern visar på +13 grader nu när jag kommit hem. Ska sätta mig med en kopp java på verandan och njuta lite innan kvällens övningar tar vid. Filmen jag såg i går, Män Som Hatar Kvinnor, var otroligt bra. Noomi Rapace gestaltar den psykiskt vingklippta Lisbeth fantastiskt bra. En tät film där jag var på helspänn hela tiden precis som när jag läste boken. Vanligt är att om jag läst boken innan ett biobesök saknar jag delar i handlingen och upplever filmversionen sämre. I det här fallet tycker jag de har fått med i stort sett allting i filmen utan att den känns för lång och tjatig. Snarare var det så att 2 1/2 timme flög iväg där i biomörkret. Så om du inte har sett filmen ännu, gör det! Underhållning, om än rå och läskig, på mycket hög nivå utlovar jag. Till min lycka ska del 2 och 3 av Milleniumtriologin visas i höst på bio. Flickan Som Lekte Med Elden har premiär i mitten på september och Luftslottet Som Sprängdes i slutet av november. Och med tanke på hur böckerna är, blir bara bättre och bättre, så är förväntningarna jätte höga på de kommande filmerna.

5 kommentarer:

Ninnie sa...

Jaa, visst var den bra! (Jag trodde att de två andra filmerna bara skule visas på TV?)

Marie sa...

Japp så var det först bestämt men nu har de tydligen ändrat sig. Bra va!

anemonen sa...

Kanonbra. En vacker blomma dessutom

Viola sa...

Da får jeg se den jeg også.. en dag.. Takk for tips! Ja, og det er alltid slik at når man har lest en bok, så blir filmatiseringen av den aldri det samme. Men denne var bra således, skjønner jeg..:)

Ulrica sa...

Det blir till att pallra sig iväg på bio flera gånger...:)