onsdag 1 april 2009

Underbar Film

Filmen handlar om Maria Larsson som i början av 1900-talet vinner en kamera på lotteri. Med en suput till man, Sigfrid, och en ständigt växande barnaskara tvingas hon kämpa för ett anständigt familjeliv, med kameran förvarad undangömd och bortglömd. När hon går för att pantsätta den möter hon den danske fotografen Sebastian Pedersen, kallad "Piff Paff Puff", och hennes liv tar en ny vändning. Han lär Maria fotografera och hon kommer att se på världen och tillvaron med nya ögon. Grannar, krukväxter, barnen på gården, katten, allt kommer till liv i dessa bilder som ska vara i evighet medan allt annat förgår. Och med tiden berättar Marias bilder allt mer om det "nu" hon lever i - fattigdom och utveckling, vardagsglädje och krigsutbrott, ett helt samhälle i förvandling.

http://www.youtube.com/watch?v=MwkAyOINOu0

4 kommentarer:

Olga T sa...

Har inte sett den men den lockar!

Pumita sa...

Den vill jag se! När jag var på bio sist hörde jag någon som precis hade sett filmen sucka djupt och säga att det var en stark film.

Ninnie sa...

Åh, den filmen är så bra!!! Jag gillade den verkligen, kan fortfarande ha den i mina tankar ibland....

Marra sa...

Jag har filmen hemma men har inte tagit mej tid att titta på den än tyvärr :)