fredag 6 mars 2009

Från Dumduktig Till Smartlat

Idag har jag varit ledig, och för en gångs skull har jag inte haft en massa måsten att göra. Efter ett besök hos frissan försedde jag mig med min andra favorit tidning, PS, som jag sedan i lugn och ro avnjöt tillsammans med en latte och en bit mumsig 70% choklad. Jag vill varmt rekommendera denna "blaska". Den saknar helt reklam om underkrämer, bantningstips och mode. Den fokuserar på nå´t mycket viktigare nämligen din personliga utveckling, välbefinnande och psykologi. I det senaste numret finns en underbar och lärorik artikel skriven av Jennie Sjögren som tillsammans med Tinni Ernsjöö Rappe författat boken Lycka till! Om balans i livet och andra floskler. Artikeln behandlar den stress vi överambitiösa kvinnor ofta känner på jobbet och obalansen som då uppstår mellan arbetsliv och familjeliv. Att göra flera saker samtidigt för att vinna tid gör dig bara stressad och ineffektiv (dumduktig) medan den smartlata fokuserar på en sak i taget och slarvar lite mer för att orka vara på topp när det verkligen gäller. Jag har fått så många aha upplevelser och vägledningar efter att jag läst denna artikel. Gör det du också vet ja ! :-)

Bjuder på lite härligt svängiga toner också. Lyssna och känn rytmen. Slår vad om att du inte kan låta bli att svänga på höfterna ;-). http://www.youtube.com/watch?v=Mu9LTIgTuXU&feature=related

3 kommentarer:

Ninnie sa...

Låter som om du haft en härlig dag! Ska nog ta och kolla in den där tidningen du tipsar om, har aldrig sett den förut. (köper sällan veckotidningar, kanske därför jag inte sett den....)Det där att göra flera saker samtidigt för att hinna känner jag igen. Just nu t.ex.: Städar, lagar mat och jaa, kollar bloggen med medans jag väntar på att ugnen ska bli varm....! Och så går tvättmaskinen också. (!)
Ha en skön helg!
Ha en skön helg!

Ninnie sa...

Oj, dubbla helgönskningar... =)

Ulrica sa...

Tack för tipset - kände att jag gärna vill kasta mig över den tidningen. Kände mig nog lite träffad :), jag som gärna gör flera saker samtidigt för att vinna lite tid. Behöver nog bryta den cirkel.