torsdag 19 mars 2009

Torsdags Reflektion

Oförutsedda saker händer. Olyckor sker. Det blir inte som du har tänkt dig. Planeringen omkullkastas. Ja, detta är min Torsdags Reflektion denna vecka. Vad föranleder dessa konstateranden? Jo, häromdagen planerade jag tidig hemgång från jobbet för att få en fotorunda på väg hem. Jag hade laddat min kompaktkamera med friska batterier och själv var jag laddad till tusen för att få några mysiga timmar i lugn och ro tillsammans med min kära kamera. Mitt första motiv skulle bli en vacker husfasad. Jag plockar fram kameran ur väskan och DÅ............känner jag bara hur den glider ur mina händer, ja så där som en hal ål ni vet. Det tar inte många sekunder innan olyckan är fullbordad, men jag hinner tänka många tankar kan jag lova. Tyvärr hinner jag inte rädda kameran innan den faller i asfalten. Stel i hela kroppen och med tårar i ögonen blickar jag ner på min sargade kompis. Batterieluckan är justerad så den inte går att stänga. Jag håller ihop den med ena handen för att med den andra starta kameran. Det surrar och låter konstigt och kameran meddelar att det är zoomfel. Försöker flera gånger, men samma fel uppstår. Kameran har fått sig en riktig törn alltså. Istället för att ta den där efterlängtade fotopromenaden kryssar jag mellan flera fotoaffärer för att få en enhällig dom. Reparationskostnaden kommer bli lika dyr som en ny kamera. Rådet är att köpa en ny. Suck. Jag gillar ju min kompis. Så nu är jag i valet och kvalet. Har ju redan bestämt att införskaffa en systemkamera, Nikon D90. Hade dock tänkt använda min kompaktkamera under min upplärningstid (som jag räknar med kommer ta ett bra tag innan jag kan fota bilder värda att publicera). Nu känns det som om jag inte kommer kunna få fina bilder på länge. Ska jag köpa en ny kompkatkamera också eller kämpa och ha tålamod med upplärningen av systemkameran. Flexibilitet och snabba vändningar är det som gäller ibland :-) Underbart är i alla fall att våren är här!

24 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du det var svåra frågor du ställer! Och som jag inte är rätt person att svara på eftersom jag vare sig har en kompaktkamera eller en systemkamera. Själv har jag en halvsystemkamera (de flesta finesser som en systemkamera men inte utbytbara objektiv) och kameran i mobiltelefonen. Och jag är faktiskt väldigt nöjd med den kombinationen. Mobilen har jag alltid med mig och därmed alltid mobilkameran (därför har äldsta dottern fått min kompaktkamera), däremot önskar jag en ny mobil med bättre kamera eftersom min saknar både zoom och blixt. Men det är liksom mitt tips, fixa en bra mobil med kamera istället för systemkamera. Jag har en Sony Ericson och är riktigt nöjd med optiken (gårdagens ordlösa onsdag t.e.x. var tagen med mobilkameran).

Och du, ibland blir det aldrig som man tänkt sig...så irriterande när 1000-lapparna bara swischar iväg på saker man måste ersätta för att man klantat sig, eller för att något man trodde skulle hålla länge går sönder. Hos oss ser det ut som om den eftrelängtade italienresan blir ersatt av en diskmaskin :(

Veronica sa...

Neeeeeej!!!! Men du det kommer att gå super med den nya kameran! Jag fotar bara med min och det är klart att man saknar en mindre ibland, men det funkar tills man har råd med en!
Och som trebarnsmamman skriver så rusar 1000lapparna iväg, har just repat bilen för 10000 =(
Kram :)

Olga T sa...

Du kommer att fixa systemkameran! Man kan fota med den utan att kunna alla finesser. De kan man lära sej efterhand. Jag har inte lärt mej finesserna än, men fotografera går alldeled utmärkt och det är sååå kul!!! Skön torsdags önskas dej!

Sjubarnsmamma sa...

Vacker! Våren är en härlig tid!

Eva-Lena Sjösteen sa...

Attans vilken osis!! Jag tycker helt klart att du ska satsa på en systemkamera. Som Gärdsmygen skriver ovan, så går det att fota utan att du kan alla inställningar. Det är bara att ställa den på Auto, tills du har lärt dig mer :) Lycka Till/Kram

Anette sa...

Oj, inte alls en kul reflektion! Inte har jag något råd till dig heller. Eller förresten köp en billig kompaktkamera så länge.......det reas ju ut äldre modeller och då kan man fynda, så har du den ifall den andra är för krånglig till att börja med.......
Men jag läser de andras kommentarer om att det går att använda AUTO, så det kanske är bättre att satsa på systemkameran i så fall............gud, så vimsig den här kommentarer blev nu då...........
Lycka till! /Anette

Emma sa...

Ånej, vad tråkigt för dig! Fast tur i oturen att en ny kamera ändå är inplanerad och jag håller med om att det lika bra att satsa på den. Då kanske du lär dig snabbare också.
Hoppas inga fler olyckor händer nu!

B i r g i t t a sa...

Oj - jag lider verkligen med dig. Vilken olycka! Men en sådan tur att det inte var du som gick sönder i en olycka :)
Ja det där med att välja kamera. Jag var i den situationen för ett tag sedan. För mig är det viktigt att ha en kamera som man kan ha med sig jämt. Det uteslöt en skrymmande systemkamera denna gången. Jag valde en Canon G9 efter att ha rådfrågar här och där. Den är lite större än de minsta men den får plats i fickan.
Lycka till i kameravalet!

Randi sa...

Hej och tack för din kommentar hos mig. Du undrar vad jag använder för kamera. Det är lite olika. Jag mixar mobilkameran, Canon Eos 400 och 5D. Jag tycker inte det alltid är lätt att på internet se kvalitetén på kameran. Det märks däremot tydligt när man gör förstoringar. Den vita bakgrunden får jag ofta med himlen som bakgrund. Jag jobbar mycket sällan i Photoshop.
Hoppas du fått dina svar besvarade. Annars får du gärna återkomma.
Kram Randi

Anonym sa...

visst är det härligt med vårväder idag...

Mvh:Tess en trött tokig morsa :)
www.misstessan82.blogg.se

Anonym sa...

Tråkigt, men jag tror att du kommer att få bra bilder med din nya kamera ganska fort. Använd Auto-läget eller P-läget medan du lär dig andra funktioner.

Pumita sa...

Usch, vad tråkigt! En klen tröst kanske just nu men skönt att du inte gjorde illa dig. :)

Anonym sa...

Nä, varför ska livet gå som på räls?
( läs med en portion IRONI )
Tro inte att det ska flyta på för DÅ sjunker du!

Jag tror varje dag och vips så blir det ngt annat.

En liten kamera är lättare att bära med sig, så jag tror att jag skulle satsa på en liten i väntan på att du blir bekväm med din NIKON.

Man kan ha användning av båda,ingen förtar den andra, Synd bara att man själv måste betala för kalaset.

Kram från en solig Viola,bakom en berg ;-)

Cecilia Artista sa...

Usch vad tråkigt att kameran gick sönder! Mitt tips är att eftersom du redan tänkt köpa en systemkamera så ska du satsa på det. Som många skrivit så kan man ju börja med Autoläget och lära sig kameran vartefter. Sen är det förstås bra att ha en liten kamera också, kompakt eller mobil, som man alltid kan ha med sig.

Jag har nu en Sony superzoomkamera som jag också kan fota manuellt med. Det är en bra kamera men jag hoppas dock kunna köpa en systemkamera till sommaren, Nikon D90 eller Canon EOS 450. Det blir nog Canon. Sen kommer jag att köpa en riktigt bra kameramobil som dagligt komplement.

Anonym sa...

Nä FY vad trist!!!

Både kompaktkameror och systemkameror är ju bra på sitt sätt. Även om en systemkamera inte behöver vara så svår att lära sig så är den ju onekligen lite för klumpig i vissa situationer.

Jättetråkigt, men en oerhört fin och hoppfull bild bjuder du på iallafall.

Lycka till med kamerainköpet!!!

Tant Malin sa...

Tack för hälsningen!
Vad tråkigt att du tappade din kamera! Men jag kan absolut trösta dig med att du inte beöver köpa en kompaktkamera för att ha under tiden du lär dig din systemkamera. Det finns AUTO och andra förinställningar på systemkameror också, så det lär inte bli några problem. Jag lovar! Fast det är ju alltid bra att ha en liten kamera också, när man inte har plats för den stora.
Ha det gott och lycka till!

Rester till middag sa...

Tråkigt med din kamera!
Men... jättefina krokus som ger vårkänslor.

Ulrica sa...

Köp en systemkamera. D lär dig snabbt och som sagt, använd P eller helauto-läget. Fota först där - börja mixtra sedan. Jag tar bilderna i flera lägen och jämför sedan. Växlar mellan min systemkamera och lilla kompaktkamera. Systemkameran vill jag inte släpa på fram och tillbaka till jobbet. Jag kör Canon 30D och är supernöjd. Men jag körde Canon redan när jag körde analogt. Önskar jag hade råd med en 5D men det kommer säkert :)

Karin Wijk sa...

Vilken otur!!! Har faktiskt tänkt tanken flera gånger de senaste dagarna (senast igår), när jag farit omkring med min kamera på halkiga vägar, tänk om...
Jag använder bara min systemkamera och började lära mig den under förra året och det har faktikst gått rätt snabbt att lära sig de olika inställningarna (även om jag är långt ifrån fullärd). Har tänkt skaffa en liten kompakt först nu, bara för att de är rätt praktiskt att ha i handväskan.
Som Ulrika skriver så kan man ju välja auto på systemkameran i början, så kan man välja i vilken takt man lär sig de övr. inställningarna. Lycka till !!

annalarssonphotography sa...

Vilken otur... :(

Men jag håller föregående talare.
Systemkamera! Och lära sig efterhand :)

Sen är det ju såklart bra att ha en liten kompakt kamera OCKSÅ, när man inte orkar släpa runt på stora kompisen ;)
Lycka till och hoppas att det löser sig för dig!

Själv håller jag på och ska lära mig CS4 och det är ingen barnlek..

Kram från mig!

Anonym sa...

Autsch! Vilken otur!
Jag är glad att båda mina systemkameror höll då jag trillade i vintras med dem på Drottningholm.

Köp du en systemkamera, trixa och testa eller varför inte gå en kurs för att lära dig din kamera. Eller gå med i någon fotoklubb.

Som sagt auto-läge finns på kameran och i inkörningsskeddet är det perfekt för att se vad som händer. Ta bilden du vill ha. Testa sedan att vrida på lite olika saker för att se vad som händer.

Jag kör med Canon och är helnöjd, en gammal 350D som jag kompletterar min 40D med. Jag liksom Ulrika går och sneglar på 5D som kom i höstas.

akson

Karin Berg sa...

Åååå nej, vad trist :-( med kameran. Jag har en kodak kamera som är helt värdelös och även jag har funderat på en Nikon systemkamera. Innan digitalkamerans framfart så hade jag en dyr, tjusig systemkamera en Nikon som jag älskade, fast den var ju inte didgtal dock.
Din bild är fin iallafall och den anleder till våren förstår jag. Våren som äntligen har kommit :-).

Anonym sa...

Oj vilket val du står in för. Jag tor att du kommer att ta galanta bilder även med en ny kamera.

Anonym sa...

Tyvärr kan jag inte ge några råd om kameror. Kan inget. Min Nikon har jag fått och jag fotar så gott jag kan.
Härligt vårbild iaf.